O spektaklu:
(s)Prawa
https://www.facebook.com/TeatrINNI/
"Spektakl "(s)Prawa", to przede wszystkim głos w sprawie patriarchatu i jego skutków.
Skutków, które dotyczą nas wszystkich, bez względu na płeć status społeczny czy orientację psychoseksualną. Jako ludzie wszyscy jesteśmy uwikłani w patriarchat. Wszyscy chcąc nie chcąc uczestniczymy w redefiniowaniu ról społecznych i ich powiązań z płcią biologiczną. Każdy z nas może obserwować rozpad wciąż najbardziej popularnych wzorców społecznych rodziny i związków, oraz powrót do pierwotnych, dużo bardziej elastycznych podziałów na płcie.
Tak czy inaczej podział, zarysowany w tekście jest nadal żywy.
Nieobecny, realizujący się w działaniu i ruchu mężczyzna, często kompletnie nieświadomy konsekwencji swoich wyborów oraz kobiety. Mimo iż ambitne i niezależne, to nadal uwikłane w figurę mężczyzny jako punkt odniesienia w budowaniu swojej drogi i poczucia własnej wartości.
Ten obraz to zaledwie początek naszej opowieści. - tak o przedstawieniu mówi reżyser Piotr Jor Grabowski.
Sztuka z lat 30- tych XX wieku Marii Morozowicz- Szczepkowskiej "Sprawa Moniki", w adaptacji nieżyjącego Andrzeja Makowieckiego, który rozpoczął pracę nad spektaklem, jest naszym punktem wyjścia do dyskusji o sytuacji kobiet wczoraj i dziś.
Encyklopedia Teatru Polskiego pisze o nim: "Prapremiera Sprawy Moniki Marii Morozowicz-Szczepkowskiej wyznacza moment przełomowy w historii dramaturgii feministycznej w Polsce. (...)
O ile w przypadku Sprawy Moniki możemy mówić o kontrowersjach – w końcu w sztuce nie tylko pokazuje (się) problem pokątnej aborcji, ale przede wszystkim próbuje zredefiniować miejsce kobiety w społeczeństwie.
(...) Sprawę Moniki odczytano jako diagnozę kondycji kobiety nowoczesnej, która stanęła przed koniecznością ponownej definicji własnego stosunku do pracy, rodziny, mężczyzny. „Sztuka interesująca o tyle, że wydobywa rozdarcie nowoczesnej kobiety” – pisał Żeleński-Boy."
My odnosimy tę sztukę do dnia dzisiejszego, do współczesnych kobiet.
Zadajemy pytanie:
Czy coś się zmieniło ????
KIEDY: 09. 11. 2018 - W 50 rocznicę śmierci Marii Morozowicz- Szczepkowskiej.
Dedykujemy ją Pamięci Andrzeja Makowieckiego Profesora Akademickiego, aktora i reżysera.
Człowieka który wierzył w młodych ludzi i oddawał mi całe serce.
O twórcach:
Piotr Jör Grabowski- reżyser, kompozytor
Wyreżyserował m.in. „Spadając” na podstawie "Ten, który spada" Sławomira Mrożka, „Wrzeciono” na podstawie "Kobiety z wydm" Abe Kobo i "Spal mnie" na podstawie sztuki "Absynt" Magdy Fertacz. Wielokrotnie nagradzany za swoje spektakle na festiwalach teatrów nierepertuarowych. Na scenie wystąpił po raz pierwszy w 1985 roku, często grał w reżyserowanych przez siebie spektaklach. Muzyczną wędrówkę zaczął w 1994 roku, komponując muzykę na potrzeby własnych działań teatralnych. Po 1999 roku zaczął współpracę z wokalistami, wokalistkami i instrumentalistami (m.in. Barbara Wróblewska i Marek Grabowski "Litania", Kamila Klimczak i Zbigniew Kuźnik "Graj dalej, Valmont", Stan Michalak "Gaysha"), ale dopiero kilka lat później muzyka stała się w pełni autonomiczną ścieżką w jego życiu. W ten sposób oprócz muzyki ilustracyjnej zaczął jako Yör tworzyć równolegle projekty o klubowym, nowoczesnym brzmieniu (m.in. z Olgą Czyżykiewicz "Sharpened lines", Hugh Maze "Everywhere" oraz w duecie Yör & Dünayev "Diamonds", "Hope")
Anna Iwasiuta-Dudek - aktorka
Absolwentka min: Akademia Humanistyczno – Ekonomiczna w Łodzi, pedagogika tańca, Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.Pracowała m.in. w Teatrze Miejskim im. W. Gombrowicza w Gdyni oraz Teatrze im. A. Sewruka w Elblągu. Współpracuje z
teatrami dramatycznymi i muzycznymi oraz licznymi instytucjami kulturalnymi i oświatowymi. Autorka bajek terapeutycznych, tekstów dramatycznych oraz serii audiobooków w ramach projektu popularyzującego baśnie narodów świata. Prowadzi warsztaty teatralne, taneczne, arteterapeutyczne, ogólnorozwojowe, tworzenia lalek
oraz pracy z ciałem i głosem dedykowane konkretnym grupom odbiorców (środowiska onkologiczne, kobiety, grupy wysokiego ryzyka i osoby niepełnosprawne). Działalność edukacyjną bardzo często prowadzi w oparciu oautorski program ŚWIADOMOŚĆ / UWAŻNOŚĆ/ OBECNOŚĆ. Autorka monodramu „Bóg jest kobietą o jednej piersi". W 2010 r. prowadziła zajęcia teatralne w ramach warsztatów integracyjnych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz ze środowisk wysokiego ryzyka podczas Lata w Teatrze (Fundacja In Gremio, Gdynia).
Aleksandra Kowalczyk- aktorka
Absolwentka PWST we Wrocławiu, Wydział Lalkarski. Współtworzyła krakowski Teatr Odwrócony przez 4 lata.
W 2015 ze znajomymi aktorami założyła teatr działający w Stenie – Stowarzyszeniu Teatrów Nieinstytucjonalnych w Krakowie. Współpracuje również z Darkiem Szymorem, który tworzy Teatr Nowe Przestrzenie. Pisze i reżyseruje bajki. Stworzyła mały teatr objazdowy – Teatr Niewielki i współpracuje z Krakowskim Biurem Promocji Kultury. Prowadzi również warsztaty teatralne z dziećmi, młodzieżą, oraz dorosłymi.
Dominika Maria Malczyńska - aktorka, pomysłodawczyni spektaklu
Absolwentka Szkoły Aktorskiej SPOT w
Krakowie oraz "Reżyserii teatru dzieci i młodzieży oraz teatrów OFF” w
PWST we Wrocławiu. Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunkach:
dziennikarstwo oraz historia. Uczestniczyła w licznych warsztatach aktorskich w
kraju i zagranicą min.: „Projekt AKTOR” - aktorskie warsztaty mistrzowskie,
Teatr Nowy (Kraków), Seminarium dla aktorów i reżyserów M. Rosati Hansen- Istituto
Teatrale Europeo (Sycylia, Włochy), Warsztaty aktorskie - Vitor Lemos
(Brazylia), Laboratorium aktorskie „Stanisławski i Czechow” – Sergei Timofee,
(Rosja) i inne. Współpracowała z reżyserami takimi jak min. Karolina
Sokołowska, Zmicer Chatkov, Szymon Budzyk, Andre de la Cruz, Mariagiovanna
Rosati Hansen.
Współpracuje z Istituto Teatrale Europeo w Rzymie.
Współtworzyła Teatr Naj Naj. Ma na koncie wiele ról teatralnych i serialowych.
Założycielka Fundacji i Teatru I.N.N.I.
Wojciech Paweł Rygalski- scenografia, kostiumy
Scenograf, dekorator i
stylista wnętrz oraz architekt krajobrazu. Przygodę ze scenografią zaczął
współpracując jako autor aranżacji wnętrz przy filmie "Arbiter
uwagi"w reżyserii Jakuba Polakowskiego. Asystent i scenograf na
planie teledysków (współpraca między innymi z Joanną Rechnio). Autor
projektów wnętrz i indywidualnych aranżacji przestrzeni wystawowych.Jako visual
marchandiser i dekorator współpracował z polskimi i zagranicznymi firmami
(AlmiDecor, Bohoboco, Tkmax, Tous). Na stałe współpracuje z włoską reżyserką
Mariagiovanną Hansen przy polskihc adaptacjach jej spektakli ("Noc
Helvera", "Pirandello – Przejścia"). Autor scenografi do
spektaklu "Kantaty na cztery skrzydła„ w reż. Łukasza Lewandowskiego
(premiera kwiecień 2016 w Instytucie Teatralnym) oraz do „Niewinnych
Czarodziejów” w reż. Katarzyny Marii Zielińskiej.
Przygotował kostiumy i scenografię do spektaklu "Wąż i ona" Teatru I.N.N.I.
Spektakle Fundacji i Teatru I.N.N.I.:
Wąż i Ona
Na co przeznaczymy kwotę:
- wynajem sali na premierę i pokaz popremierowy
- koszty związane z realizacją projektu (kostiumy, scenografia, muzyka, gaże)
- promocja spektaklu w mediach
- promocja spektaklu na festiwalach