Z wielką przyjemnością i apetytem prezentuję Wam okoliczność, która czekała na odpowiedni czas. Oto początkiem 2021 roku pojawi się solowy album, który jest efektem mojej dźwiękowej pracy twórczej, czerpiącej z eksperymentów na gruncie wykonawstwa multiperkusyjnego. Moja aktywność jako instrumentalisty wykracza poza interpretację muzyki klasycznie komponowanej, wędrując przez swobodną improwizację, muzykę teatralną, szeroki zakres gatunków i estetyki. Wiąże się z praktykami post-instrumentalnymi, z modyfikowaniem brzmień instrumentów i obiektów, konstruowaniem własnych 'instrumentów', adaptowaniem technik manualnych, skupowaniem złomu, zakupami w sex-shopie, itd.
LUPNIK to nie tylko album z moją muzyką, to też idea brzmieniowa, którą będę rozwijał i wzbogacał w dłuższej perspektywie czasowej, sam oraz we współpracy z innymi artystami.
O LUPNIKU
Lupnik /lupɲik/ — Człowiek-lupa, intymnie skupiający swoje zmysły na ekstremalnie małej przestrzeni
Muzyka Lupnika jest stworzona i wykonywana na zestawie obiektów, instrumentów i sprzętów specjalnie na tę okazję zaaranżowanych. Wytwarzaniu i przetwarzaniu elementarnych dźwięków służą praktyki perkusyjne i post-perkusyjne. Następnie dźwięki wzmacniane i wzbogacane są przez mikser, który staje się kolejnym instrumentem; saturacja jest komponentem przestrzeni dźwiękowej. Punktem wyjściowym dla materiału były zmysłowe atrybuty Malarstwa Materii.
W niniejszym kontekście słowo ‘lupnik’ jest nowomową, słowną grą wykorzystaną dla celów tego konkretnego przedsięwzięcia. Koncept ogniskowania zmysłów intymnie — przez co działania jak człowiek-lupa — odnosi się do doświadczenia fizycznego; jest to uwikłanie w dotykalne detale dźwięku, zarówno mnie, jak i słuchacza.
Ta muzyka nie jest przeznaczona ani dla głośników laptopa, ani smartfona. Aby uzyskać optymalne wrażenia, używaj hi-fi lub słuchawek.
W produkcji niebagatelnie wsparł mnie fantastyczny i niestrudzony realizator dźwięku Daniel 'Ziółek" Bigaj, który eksperymentalnie zgłębiał i doskonalił ze mną właściwości tej muzyki.
W zamykającym album utworze zagrał ze mną mój niezastąpiony, i jak zawsze nieprzewidywalny, duo-partner Michał Lazar (na syntezatorze gitarowym).
Warstwą wizualną domknął mój album koncepcyjnie genialny Paweł Krzywdziak, który odnalazł się w świecie Lupnika od pierwszej chwili. Tym samym, swoją wrażliwością w zakresie sztuki wizualnej, podkreślił tę moją w zakresie sztuki dźwiękowej.
Album wydaje Opus Series / Requiem Records. Dziękuję Łukaszowi Pawlakowi za zaufanie. opus-series.com
Projekt wspiera Stypendium Twórcze Miasta Krakowa i ZAiKS.
O MNIE
Jestem multiperkusistą, performerem, twórcą dźwiękowym i doktorem sztuki.
Specjalizuję się w wykonawstwie muzyki współczesnej, jako solista i kameralista. Moje zainteresowania repertuarowe ogniskują się wokół muzyki multiperkusyjnej i intermedialnej. Zajmuję się również swobodną improwizacją, tworzeniem i wykonawstwem muzyki do spektakli teatru dramatycznego i tańca, muzyki do filmów, autorskich projektów dźwiękowych, a także muzyką tradycyjną, oraz tą z pogranicza Noise i Ambientu. Pośród najistotniejszych dokonań mam światowe prawykonanie koncertu En Face na perkusję solo, narratora i orkiestrę Sary Nemtsov. Współtworzę Spółdzielnię Muzyczną contemporary ensemble, Krakow Improvisers Orchestra, Echoes of Peace, duet Wnuk/Lazar. Gościnnie koncertuję z Hashtag Ensemble i Orkiestrą Muzyki Nowej. Wiele lat byłem członkiem Percurama Percussion Ensemble. Wykształcenie zdobyłem w Danii, Polsce, Austrii i Niemczech - na Akademii Muzycznej w Gdańsku i w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Kopenhadze, w renomowanej klasie prof. Gerta Mortensena, gdzie ukończyłem prestiżową Soloist Class. Ponadto na Internationale Ferienkurse für Neue Musik w Darmstadt, impuls Academy w Grazu i Ensemble Recherche Akademie we Fryburgu. Publikowałem w magazynie „Glissando”. Obecnie nauczam na Akademii Muzycznej w Krakowie.
Zapraszam na stronę www.aleksanderwnuk.com
Więcej bieżących informacji będzie również tu: www.facebook.com/aleksander.wnuk
Grafika Lupnik: Paweł Krzywdziak
Zdjęcia: Aleksander Hordziej