Kim jesteśmy?
TEATR ORATORIUM
przy Bazylice Najświętszego Serca Jezusowego przy ul. Kawęczyńskiej 53 w
Warszawie jest nowym miejscem na teatralnej mapie stolicy. Rozpoczął
swoją działalność z inicjatywy aktora Jarosława Witaszczyka w
październiku 2015 roku.
Teatr Oratorium to w pełni profesjonalna
scena z dobrym słowem, gdzie znajdzie się miejsce dla każdego. Główna
idea teatru to wierność wartościom chrześcijańskim, szczerość i prawda
przekazu. Teatr cechuje dbałość o wysoki poziom artystyczny każdego
realizowanego przedsięwzięcia. Widzowie cenią również ciepłą atmosferę,
jaka tu panuje.
Celem Teatru jest służyć dzieciom, jeśli nie bezpośrednio, to poprzez działalność sceny i wspieranie działalności Stowarzyszenia Oratorium. Teatr pragnie inspirować, motywować, poszerzać horyzonty, rozwijać zainteresowania wszystkich pokoleń. Pragnie integrować wszystkie środowiska (nie tylko dzielnicy Praga Północ), budować więzi między starym a nowym, tradycją i nowoczesnością poprzez aktywność na wielu płaszczyznach kultury i sztuki.
Gośćmi salezjańskiej sceny są profesjonalne i amatorskie grupy teatralne, wokalne i muzyczne. Teatr na stałe współpracuje z: Fundacją Chrześcijańskie Granie, Radiem Warszawa, Fundacją Między Słowami, Trupą Teatralną Meandry, Duszpasterstwem Akademickim św. Anny oraz Radą i Zarządem Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy.
Dzisiaj Teatr Oratorium z dumą prezentuje własny repertuar. A w nim między innymi:
„Mój syn, Maksymilian” Kazimierza Brauna, reż. Marcin Kwaśny; historia św. Maksymiliana Kolbe w doborowej obsadzie (Ewa Ziętek/Halina Łabonarska, Łukasz Lewandowski, Dariusz Kowalski, Ksawery Szlenkier). Spektakl wyprodukowała Fundacja Między Słowami.
„Wywózki, łagry, Katyń” Danuty Nagórnej, reż. Jarosław Witaszczyk; poruszający spektakl o historii i genezie zbrodni Katyńskiej – pierwsza profesjonalna premiera Teatru Oratorium, która już niebawem zostanie zarejestrowana w formie Teatru Telewizji.
„Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” Mikołaja z Wilkowiecka, reż. Mateusz Olszewski; staropolski dramat – misterium, największe dotychczas przedsięwzięcie Teatru.
"Sceny z Wieczernika"
Metryka spektaklu:
tekst: Ernest Bryll
adaptacja i reżyseria: Krzysztof Tchórzewski
Scenografia i kostiumy: Joanna Walisiak-Jankowska
Reżyser światła: Karol Getler
Kierownik produkcji: Dorota Bogucka
Koordynator: Paula Stępczyńska
Projekt plakatu: Ryszard Kajzer
Obsada:
Antoni Barłowski jako Jan
Marcin Kwaśny jako Piotr
Radosław Pazura jako Tomasz
Ksawery Szlenkier jako Nieznajomy
Dramat
Ernesta Brylla wpisuje się w tradycję teatru narodowego Jana
Kochanowskiego i jest kontynuacją teatru Bogusławskiego, Mickiewicza,
Słowackiego czy Wyspiańskiego. Tamten teatr podobnie jak Wieczernik był
odpowiedzią na ograniczenia wolności, zagrożenia bytu narodowego czy
utratę niepodległości.
Powstały w 1984 roku Wieczernik i wystawiany w
Stanie Wojennym w podziemnym obiegu Wieczernik był odpowiedzią na
przemoc i zniewolenie przez ekipę Jaruzelskiego polskiego społeczeństwa.
Jednocześnie spełniał rolę utworu – ku pokrzepieniu serc – opartego na
ewangeliach wskazywał chrześcijańską drogę wybawienia.
Po 1989 roku
realizowany rzadko przez zespoły amatorskie, Wieczernik zniknął zupełnie
ze scen, przemilczany wstydliwie za swoje ewangeliczne przesłanie
niezgodne z duchem czasów…
Ta sztuka jest i będzie aktualna w każdym czasie kiedy zagrożona będzie wolność jednostki i chrześcijański system wartości.
Ten
najbardziej szekspirowski dramat wśród najwybitniejszych polskich sztuk
II połowy XX wieku daje fantastyczne możliwości aktorom w zbudowaniu
głównych postaci.
Wartka akcja dramatu dziejącego się wczesnym świtem
w Wielką Sobotę Zmartwychwstania, pokazuje widzowi Apostołów od strony,
o której nie mówią Ewangelie. Głęboki rysunek psychologiczny ukazuje
ich sumienia, charaktery, ból, lęk, czy zwątpienie. Pokazując wzajemne
relacje i ludzkie konflikty czyni Apostołów podobnych do nas – widzów.
Autor
genialnie zbudował akcję, nadając jej sensacyjny charakter, gdzie
przesłuchanie, kojarzenie faktów, dochodzenie prawdy stanowi ważny
element narracji.
Aktorzy grają we współczesnych kostiumach, aby przybliżyć ich ewangeliczne postacie naszej współczesności.
Być
może najważniejsze w Wieczerniku jest to, że wspólnie z Apostołami
wierzący jak i niewierzący mogą co rok przeżywać Zmartwychwstanie Jezusa
Chrystusa.
Więcej o nas na:
https://pl-pl.facebook.com/TeatrOratorium/