Pomysłowy zarodek
Jako dwie muzyczne i od lat bardzo przyjaźniące się dusze robimy, co możemy, żeby w życiach naszych i naszego otoczenia nie zabrakło dźwięków i inspiracji. A to coś zagramy, a to coś zaaranżujemy, a to coś zorganizujemy, napiszemy, o czymś muzycznym opowiemy. Najchętniej zaś „dłubiemy” w przeszłości – w melodiach, których siła i piękno dostarczały wzruszeń i dodawały sił wielu pokoleniom, patrzących na ten świat na długo przed naszą na tej planecie obecnością.
Bo marzenia są po to, żeby je realizować
Kiedy dwa lata temu wspólnymi siłami doprowadziliśmy do wydania płyty Kraina słowodźwięków, na której potrzeby zaaranżowaliśmy wybrane melodie i podania ludowe z przebogatych zbiorów Oskara Kolberga, w naszych sercach zapaliła się od razu potrzeba sięgnięcia po kolejne inspiracje. A że nie lubimy marnować czasu, dosłownie kilka miesięcy później, podczas 5. festiwalu muzycznego W oparach dźwięków w Opolu zagraliśmy koncert, na który złożyły się piosenki przedwojenne, powstańcze i powojenne, które bezczelnie pozbawiliśmy tekstu i własnoręcznie zaaranżowaliśmy na skrzypce i wiolonczelę. Wieczór ten odbył się w Centralnym Muzeum Jeńców Wojennych w Opolu i spotkał się z tak ciepłym przyjęciem, że w trybie natychmiastowym zostaliśmy poproszeni o powtórzenie go w 2016 roku podczas oficjalnych obchodów 72. ROCZNICY PRZYBYCIA PIERWSZEGO TRANSPORTU POWSTAŃCÓW WARSZAWSKICH DO STALAGU 344 LAMSDORF. A że marzeniem naszym jest przekazanie muzycznej pamiątki nie tylko żyjącym wciąż powstańcom i wszystkim tym, którym serca biją szybciej na dźwięk melodii z dawnych lat, ale i duszom, które do tej pory z melodiami okołowojennymi zetknąć się nie miały okazji, z początkiem października, pod opieką reżyserską Joanny Popowicz i Antoniego Grzymały, wchodzimy do studia w celu cyfrowego zarejestrowania całości materiału.
Twoja pomoc jest na wagę złota
Wydanie płyty to ogrom kosztów. Mimo dobrych serc i pomocy wielu osób oraz instytucji wciąż pozostaje nam opłacenie finalnego przygotowania materiału, wytłoczenia go na metalowym krążku i wydania nakładem Towarzystwa Muzycznego (Opole). KAŻDA ZŁOTÓWKA to krok ku realizacji naszego marzenia i znak, że projekt ten może stać się wspólną podróżą wielu, wielu pięknych dusz. KAŻDE UDOSTĘPNIENIE TEJ PROŚBY i przekazanie jej znajomym, to zwiększenie szansy na powodzenie naszego przedsięwzięcia.
Co ofiarowujemy w zamian?
W zamian za Twoją pomoc ofiarowujemy najszerszy uśmiech, dozgonną wdzięczność oraz melodie w aranżach prosto z naszych serc płynących.
To co, pomożesz nam?
Maria Ołdak (skrzypce)
Absolwentka Opolskiej Szkoły Muzycznej (klasa Danuty Sujaty) oraz Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego (klasa Julii Jakowicz). W 2007 r. ukończyła z najwyższym wyróżnieniem studia podyplomowe w Royal Academy of Music w Londynie (klasa Igora Petrushevskiego), otrzymując tytuł honorowy DipRAM oraz nagrodę specjalną Prorektora.
Jest laureatką ogólnopolskich oraz międzynarodowych przesłuchań, konkursów i nagród, w tym stypendium Młoda Polska. Doskonaliła swoje umiejętności pod okiem m.in. Maxima Vengerova, Igora Oistrakha, Yaira Klessa, Lidii Mordkovich.
W latach 2005–2011 była solistką fundacji Yehudiego Menuhina Live Music Now. Od 2008 roku pełni funkcję Prezesa Towarzystwa Muzycznego w Opolu. Jest organizatorem i pomysłodawcą Festiwalu Muzycyny, Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Muzycznego W oparach dźwięków oraz cyklu koncertów Wędrowna Pracownia Muzyczna. Stale współpracuje m.in. z pianistą Jamesem Baillieu i harfistką Malwiną Lipiec, a także zespołami: Royal Philharmonic Orchestra, Scottish Ensemble, London Sinfonietta. W lecie 2010 r. jako wicekoncertmistrz Royal Philharmonic Orchestra brała udział w trasie koncertowej oraz nagraniu płyty ze Stingiem dla wytwórni Deutsche Grammophon.
Maria jest autorką cyklu felietonów o tematyce muzycznej, cyklu książek Muzycyna oraz Subiektywnego Abecadła Muzycznego. Ma również w swoim dorobku liczne płyty, m.in. Modern Times, Coś dla ucha i coś dla brzucha, czyli Iberia wieczorową porą, Kraina słowodźwięków i Morphosis. Za swoją dotychczasową działalność na rzecz kultury została odznaczona Nagrodą Prezydenta Miasta Opola oraz Srebrnym Laurem Umiejętności i Kompetencji.
Tomasz Pokrzywiński (wiolonczela)
Urodzony w rodzinie o muzycznych tradycjach, rozpoczął naukę gry na wiolonczeli w wieku siedmiu lat. Z biegiem czasu stopniowo poszerzał swój krąg zainteresowań muzycznych, dzięki czemu jest dziś nie tylko wiolonczelistą, ale również reżyserem dźwięku, aranżerem i animatorem.
Do zajęcia się wykonawstwem na instrumentach historycznych zainspirowało go spotkanie z jednym z prekursorów tego ruchu, wybitnym wiolonczelistą holenderskim Jaapem ter Lindenem.
Od tej pory zgłębiał tajniki gry na wiolonczeli barokowej na licznych kursach oraz podczas studiów w Londynie – pod kierunkiem Alison McGillivray w Guildhall School of Music and Drama.
Współpracuje z czołowymi europejskimi zespołami muzyki dawnej – jest koncertmistrzem wiolonczel w orkiestrach Arte dei Suonatori i Holland Baroque Society oraz gościnnym koncertmistrzem w Academy of Ancient Music. Z orkiestrami tymi występował w najważniejszych salach koncertowych Europy, w Ameryce Północnej i w Azji, a także nagrywał dla takich wytwórni jak Harmonia Mundi (USA), Alpha Records (Francja), Channel Classics (Holandia), BIS (Szwecja).
Poza grą na wiolonczeli angażuje się również w nowatorską działalność muzyczno-edukacyjną (wiceprezes fundacji „Muzyka jest dla wszystkich” i współtwórca Smykofonii) oraz menadżerską (dyrektor muzyczny Festiwalu Strefa Ciszy i menadżer orkiestry Arte dei Suonatori).
Odczuwasz informacyjny niedosyt?
Więcej informacji na temat naszego projektu znajdziesz pod adresem:
https://www.facebook.com/events/1040497746019598/
Zapraszamy również do odwiedzenia oficjalnej strony Towarzystwa Muzycznego (Opole):
http://www.facebook.com/tmwopole