Gratulujemy! Jesteś blisko rozpoczęcia własnej kampanii finansowania społecznościowego na portalu OdpalProjekt.pl. Tym samym dołączysz do społeczności kreatywnych twórców, którzy stosując ten nowoczesny model, dążą do realizacji własnych pomysłów!
W niniejszym dokumencie opisujemy listę działań, które należy wykonać przed rozpoczęciem projektu, a także sugerujemy szereg czynności, które warto zaplanować i zrealizować!
Pamiętaj, że do wyboru masz różne warianty kampanii i powinieneś wybrać ten najbardziej odpowiedni. Dobre przygotowanie projektu i sprytny plan jego promocji z pewnością przybliżą cię do odniesienia sukcesu.
Typy projektu do wyboru
Na odpalprojekt.pl możesz wybrać jeden z dwóch typów projektów:
Bierzesz ile zbierzesz – projekt zakończy się sukcesem, niezależnie od tego, czy uda Ci się osiągnąć ustaloną kwotę. Pamiętaj jednak, że nadal jesteś zobowiązany do dostarczenia użytkownikom wybranych przez nich nagród.
Wszystko albo nic – projekt zakończy się sukcesem, jeżeli w okresie prezentacji osiągniesz cel finansowy, możesz go przekroczyć o dowolną wartość.
Parametry projektu warto określić przed rozpoczęciem zbiórki. Decyzje ich dotyczące są ważne, więc zastanów się dobrze i postaraj się wyobrazić sobie przebieg całej zbiórki.
Okres prezentacji
Okres prezentacji to termin, w którym Twój projekt będzie dostępny na OdpalProjekt.pl. W zależności od wysokości celu finansowego i planu promocji powinien mieć odpowiednią długość, ale pamiętaj – im krótszy okres tym lepiej. Wspierający nie lubią długo czekać na zakończenie projektu. Sugerowany termin to pomiędzy 4, a 8 tygodni.
Cel finansowy
Cel finansowy to kwota jaką zakładasz, że chcesz osiągnąć. W przypadku modelu „Wszystko albo nic” musisz osiągnąć wynik równy zakładanej kwocie lub wyższy. Z kolei w modelu „Bierzesz ile zbierzesz” możesz zebrać mniej niż ustalony cel. W budżecie projektu musisz uwzględnić koszt niezbędne do jego realizacji, przygotowania nagród i ich dystrybucji. Musisz pamiętać też o kosztach operatora płatności i prowizji OdpalProjekt.pl
Nie powinieneś jednak bez potrzeby zwiększać budżetu, gdyż to obniża prawdopodobieństwo zebrania wymaganej kwoty! Dodatkowo przedstawiony budżet uwiarygodni Twój projekt.
Nagrody
Dobrze zaplanowane i atrakcyjne nagrody są kluczem do pozyskania wsparcia finansowego. W ich cenie warto uwzględnić pewną nadwyżkę na pokrycie kosztów stałych projektu, ponad samo ich przygotowanie. Kubek nie powinien kosztować 100zł, bo stworzy to negatywną wizję „drożyzny” i wykorzystywania wspierających.
Dobrym pomysłem jest jednak opracowanie nagród, które stanowią wartość dla potencjalnych wspierających, a koszt ich przygotowania jest relatywnie niski. Przykładowo może to być wstęp na plan zdjęciowy, możliwość napisania rozdziału książki, spotkanie z twórcami projektu
Planując nagrody warto pomyśleć o tym, żeby do wyboru były opcje dla różnych typów wspierających:
Dla każdej nagrody możesz określić limit dostępności, który może sprawić, że część użytkowników wpłaci środki szybciej, żeby otrzymać nagrodę na korzystnych warunkach.
Nie traktuj powyższej listy bezkrytycznie i zaplanuj nagrody adekwatne do typu projektu i niezbędnego celu finansowego!
Zanim uruchomisz swój projekt, musisz przygotować materiały obowiązkowe do zamieszczenia w jego profilu na portalu OdpalProjekt.pl. Pamiętaj, że dobre przygotowanie projektu radykalnie zwiększa szansę osiągnięcia sukcesu!
Nie zapomnij też, że przyciągasz uwagę użytkowników tylko na krótki czas, wiec staraj się ich zachęcić do zapoznania się ze szczegółami projektu przygotowując ciekawe materiały multimedialne, takie jak film, prezentacja, zdjęcia, czy nagranie.
Miniatura Projektu
Miniatura to obrazek, który jest wyświetlany na stornie głównej OdpalProjekt przy krótkim opisie projektu. Powinna jak najlepiej odwzorowywać główny cel projektu i zachęcać do kliknięcia!
Film
W głównej ramce w profilu projektu, obok jego statystyk znajduje się miejsce na dodanie filmu lub zdjęcia. Jest to najważniejszy element w projektu, gdyż determinuje on to, czy użytkownik zapozna się z opisem. Stanie się to tylko gdy zainteresujesz go swoim pomysłem i wyjaśnisz cel prowadzenia zbiórki. Film możesz nakręcić dowolną metodą i musisz samodzielnie dodać go do youtube.com lub vimeo.com. Nie musi być to profesjonalny materiał, możesz nakręcić go nawet swoim telefonem. Pamiętaj, jak pokazują statystki, projekty promowane filmem zbieraj dwa razy więcej kapitału!
Opis Projektu
Kluczowy element, który w szczegółach powinien tłumaczyć jaki jest cel projektu, a także w jaki sposób planujesz go realizować. Opis powinien odpowiadać na następujące pytania:
Użytkownicy wspierają projekty nie tylko dla fajnych nagród, ale przede wszystkim dla satysfakcji wsparcia czegoś ciekawego i wartościowego. Projekt musi zdobyć ich sympatie, ale także uwiarygodnić Ciebie jako projektodawcę. Im więcej powiesz o sobie i swoim pomyśle, tym większa szansa, że ludzie Ci zaufają.
Pamiętaj jednak, że zbyt długi opis nie będzie ciekawy dla wspierających, więc rozważ przygotowanie prezentacji lub dodanie dodatkowych materiałów w formie załączników dostępnych w opisie projektów!
Materiały promocyjne
Warto opracować materiały promocyjne, które Twoi znajomi i mocniej zaangażowani użytkownicy będą mogli udostępnić innym. Ciekawym pomysłem może być prezentacja jednego rozdziału książki, publikacja kilku zdjęć, a także specjalne materiały promocyjne – dodatkowe filmiki, zdjęcia z opisem projektu, pocztówki, czy gadżety.
Plan promocji
Projekty finansowania społecznościowego są chętnie obserwowane przez Internautów i łatwo nimi zainteresować media. Powinieneś jednak opracować konkretny plan działań promocyjnych jakie podejmiesz. Szansa powodzenia projektu wystąpi tylko, jeżeli dotrzesz różnymi kanałami do potencjalnych wspierających. Pamiętaj, że jeśli rozpoczniesz działania promocyjne już po uruchomieniu może zabraknąć Ci czasu, a projekt straci dynamikę i przestanie być atrakcyjny.
Zanim rozpoczniesz kampanię stwórz mapę społeczności, do której chcesz dotrzeć.
Dla efektywnego zbierani adresów najlepiej utworzyć landing page, na którym zainteresowani będą mogli się zapisać na newsletter, który Ty wykorzystasz przy promocji akcji.
W trakcie trwania kampanii crowdfundingowej równie ważna jest komunikacyja ze społecznością. Powinieneś relacjonować na bieżąco jak przebiega tworzenie Twojego projektu, jakie robisz postępy, a także wymieniać się uwagami ze społecznością. Im bardziej ich zaangażujesz i zwiążesz emocjonalnie ze swoją akcją, tym większa szansa, że namówią oni swoich znajomych.
Pamiętaj jednak, że Internet to tylko narzędzie. Nic nie zastąpi rozmowy w cztery oczy. Spróbuj przekonać jak najwięcej osób bezpośrednio, dzięki temu zwiększysz swoje szanse na wzbudzenie ich sympatii. Zaproś swoich znajomych na kawę i wyjaśnij im jak bardzo ważne jest dla Ciebie ich wsparcie. Na pewno dorzucą parę złotych i zachęcą innych do wsparcia.
Akceptacja Regulaminu przy tworzeniu projektu na portalu jest równoznaczna z zawarciem umowy pomiędzy autorem projektu, a BEESFUND S.A– właścicielem portalu OdpalProjekt.pl. Na naszym portalu z uwagi na ochronę wspierających, profesjonalizm, bezpieczeństwo i przejrzystość całego procesu finansowania projektów jeden z modeli oparty jest na przedsprzedaży – oznacza to, że od strony formalnej projekt musi prowadzić podmiot prowadzący działalność gospodarczą, tj. zdolny od przedsprzedaży oferowanych nagród. Może być to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka, większość stowarzyszeń i fundacji. Oczywiście możesz być twarzą i organizatorem całego przedsięwzięcia. Kolejny model opiera się na darowiźnie - oznacza to, że od strony formalnej projekt może prowadzić osoba fizyczna. W obu modelach niezbędne jest przesłanie danych o których mowa w Regulaminie.
W pełni przygotowany projekt gotowy do uruchomienia obejmuje akceptację Regulaminu, opis projektu wraz z grafikami, filmami, prezentacjami, który ma zostać zamieszczony na portalu oraz dodatkowe elementy wymienione w niniejszym pliku. W razie pytań, czy wątpliwości skontaktuj się z nami!
Jesteś gotowy!
Zaczynamy!
Zgłoś swój projekt już dziś – pozyskaj kapitał i zbuduj bazę wspierających, fanów, klientów!