Zero Emission Car (ZEC) to nowoczesny projekt podążający za aktualnymi trendami współczesnej motoryzacji. Pomysłodawcami, konstruktorami i wykonawcami projektu jest grupa studentów z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych działającego przy Politechnice Wrocławskiej. Będąc świadomi faktu wypierania z rynku silników spalinowych na rzecz elektrycznych, wychodzimy temu naprzeciw. Budujemy pierwszy samochód w pełni elektryczny, przystosowany do konkurowania w międzynarodowych zawodach driftowych. Jako bazę dla naszego projektu wykorzystaliśmy BMW e36, z którego w tym momencie pozostała tylko konstrukcja nośna. Nasz pojazd będzie miał całkowicie zmienione zawieszenie wraz z układem hamulcowym, poszycie pojazdu zostanie wykonane w 80 procentach z ultralekkich laminatów z włókna węglowego (tzw. carbonu), a całość napędzać będzie silnik elektryczny z najlepszym na świecie stosunkiem mocy do masy. Naszym głównym celem nie jest sam start w zawodach, ale idea zmiany świadomości społeczeństwa na temat pojazdów elektrycznych, dotychczas kojarzonych głównie z Melexami i wózkami widłowymi.
Drift to obecnie najbardziej widowiskowa i najszybciej rozwijająca się gałąź sportu motorowego. Świadczą o tym co raz liczniej odbywające się zawody tej formuły, mające miejsce również w Polsce. Nasz projekt wzbudził żywe zainteresowanie organizatorów największych w kraju zawodów driftowych – Drift Masters Grand Prix. Zero Emission Car stanie się ciekawostką tych zawodów. Za jego kierownicę ciekawość poprowadzi wielu zawodowych kierowców pragnących spróbować nowych wrażeń z jazdy zupełnie nowym typem pojazdu. Chcemy pokazać, że niewielki, ważący zaledwie 12 kg silnik jest w stanie dostarczyć wiele emocji.
Pasja – Jesteśmy grupą studentów z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów mobilnych, których motorem napędowym do działania nie jest działalność komercyjna, ale pasja i chęć rozwoju w dziedzinie budowy samochodów. Chcemy pokazać, że polska myśl motoryzacyjna wciąż działa prężnie, a Polacy i ich pomysły są w stanie zaistnieć w tej dziedzinie.
Silnik elektryczny – „sercem” naszego samochodu będzie trójfazowy
silnik elektryczny prądu zmiennego, którego parametry są
następujące:
Komputer pokładowy – do poprawnego działania całego układu napędowego, potrzebny jest układ elektroniczny z najwyższej półki. My zastosowaliśmy komputer pokładowy MyRio firmy National Instruments, wcześniej nie spotykany w tym sporcie. Dzięki czemu nasz układ działa z ultrakrótkimi czasami reakcji co pozwala na jazdę w warunkach wyczynowych.
Laminaty z włókna węglowego – Przy projektowaniu samochodów zwraca się szczególną uwagę na masę pojazdu. Do „odchudzenia” ZEC’a stosujemy najnowocześniejsze technologie wykonywania elementów kompozytowych. Poszycie naszego samochodu będzie wykonane w 80% z laminatów z włókna węglowego (potocznie carbonu). Ten czasochłonny proces pozwoli nam na ogromny spadek masy całego pojazdu, co znacząco wpłynie na jego osiągi.
Lekkie, modułowe pakiety baterii - zaprojektowaliśmy modułowe pakiety baterii, które będą mogły być wymieniane pomiędzy przejazdami w trakcie zawodów, co bardzo zredukuje ich masę i pozwoli na częste doładowywanie pakietów nie znajdujących się wówczas w użyciu.
Akcelerometryczny pomiar driftu - mamy zamiar wdrożyć jako pierwsi w tej dyscyplinie sportu, systemu pomiaru driftu opartego na akcelerometrach i żyroskopach. Co pozwoli na ocenę swojego przejazdu i poprawianie swoich umiejętności w trakcie jazdy, a sędziom zawodów na sprawiedliwą ocenę przejazdu.
Faza projektowa:
Faza wykonawcza:
60 000 zł pozwoli nam na ukończenie projektu i pierwsze pokazy już w lipcu 2016 roku.
Pięniądze zostaną przeznaczone na zakup komponentów potrzebnych do wykonania zaprojektowanych modułowych pakietów baterii, wyposażenia samochodu sportowego, , hydraulicznego hamulca ręcznego i wiele wiele innych niezbędnych elementów samochodu do driftu.
Koszt poszczególnych elementów:
1. Pakiet akumulatorów litowo-jonowych (55 000zł)
2. Battery Management System + zabezpieczenia elektryczne (25 000zł)
3. Pedalbox, elementy hydrauliczne, pompy, regulatory (4 000zł)
4. Inne elementy niezbędne do jazdy w drifcie - kierownica, pasy bezpieczeństwa, zestaw sprzęgła, dyferencjał, hydrauliczny hamulec ręczny (6 000zł)
Suma kosztów przewyższa 60 000zł, natomiast współpracujemy z wieloma firmami i uzyskujemy rabaty na zakupowane elementy. Mimo promocyjnych cen, potrzebujemy pewnej kwoty pieniędzy. Dodatkowo pakiety baterii zaprojektowaliśmy, tak aby koszt ich wykonania był niski.
100 000 zł pozwoli nam na zakup dwóch silników o łącznej mocy 400 KM i momentem obrotowym ok. 1000 Nm i zbudujemy "elektrycznego potwora", który będzie prawdziwą konkurencję w tym sporcie.
Koszt poszczególnych elementów:
1. Silnik EMRAX 268 (2x ok. 20 000zł)
2. System sterujący silnikami + przekładnie (20 000zł)
Koło Naukowe Pojazdów i Robotów mobilnych działające przy Politechnice Wrocławskiej ma za sobą wiele udanych projektów, które obiły się szerokim echem w mediach. Obecnie naszym flagowym projektem jest Zero Emission Car, ale również poprzednie lata obfitowały w projekty zakończone sukcesem.
Zespół działający przy projekcie Zero Emission Car liczy kilkanaście osób, natomiast ich działaniami dowodzą liderzy:
Zbigniew Żelazny – Prezes Koła Naukowego Pojazdów i Robotów mobilnych, doktorant Politechniki Wrocławskiej
Patrick Rutkowski – Lider projektu Zero Emission Car, student Politechniki Wrocławskiej
Wojciech Głuszek – Wicelider projektu Zero Emission Car, inżynier Politechniki Wrocławskiej
Kacper Bacik – Lider zespołu elektroników, student Politechniki Wrocławskiej