Pierwszy samochód elektryczny do driftu - Zero Emission Car

Projekt
zakończony
1680
/ 60000 zł
30
wspierających
 

thumb___2_resize_600_600.jpg


Projekt: Zero Emission Car  

Zbieramy na dokończenie budowy pierwszego samochodu elektrycznego do driftu.


Zero Emission Car (ZEC) to nowoczesny projekt podążający za aktualnymi trendami współczesnej motoryzacji. Pomysłodawcami, konstruktorami i wykonawcami projektu jest grupa studentów z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych działającego przy Politechnice Wrocławskiej. Będąc świadomi faktu wypierania z rynku silników spalinowych na rzecz elektrycznych, wychodzimy temu naprzeciw. Budujemy pierwszy samochód w pełni elektryczny, przystosowany do konkurowania w międzynarodowych zawodach driftowych. Jako bazę dla naszego projektu wykorzystaliśmy BMW e36, z którego w tym momencie pozostała tylko konstrukcja nośna. Nasz pojazd będzie miał całkowicie zmienione zawieszenie wraz z układem hamulcowym, poszycie pojazdu zostanie wykonane w 80 procentach z ultralekkich laminatów z włókna węglowego (tzw. carbonu), a całość napędzać będzie silnik elektryczny z najlepszym na świecie stosunkiem mocy do masy. Naszym głównym celem nie jest sam start w zawodach, ale idea zmiany świadomości społeczeństwa na temat pojazdów elektrycznych, dotychczas kojarzonych głównie z Melexami i wózkami widłowymi.



Zróbmy to jako pierwsi!


Czym jest drift?


Drift to obecnie najbardziej widowiskowa i najszybciej rozwijająca się gałąź sportu motorowego. Świadczą o tym co raz liczniej odbywające się zawody tej formuły, mające miejsce również w Polsce. Nasz projekt wzbudził żywe zainteresowanie organizatorów największych w kraju zawodów driftowych – Drift Masters Grand Prix. Zero Emission Car stanie się ciekawostką tych zawodów. Za jego kierownicę ciekawość poprowadzi wielu zawodowych kierowców pragnących spróbować nowych wrażeń z jazdy zupełnie nowym typem pojazdu. Chcemy pokazać, że niewielki, ważący zaledwie 12 kg silnik jest w stanie dostarczyć wiele emocji.


thumb_news7%20(1)_resize_600_600.jpg

Pierwsze co usłyszymy, to dźwięk palonej gumy!


Co nas wyróżnia?


Pasja – Jesteśmy grupą studentów z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów mobilnych, których motorem napędowym do działania nie jest działalność komercyjna, ale pasja i chęć rozwoju w dziedzinie budowy samochodów. Chcemy pokazać, że polska myśl motoryzacyjna wciąż działa prężnie, a Polacy i ich pomysły są w stanie zaistnieć w tej dziedzinie.


Silnik elektryczny – „sercem” naszego samochodu będzie trójfazowy silnik elektryczny prądu zmiennego, którego parametry są następujące:

  • najlepszy na świecie stosunek mocy do masy
  • 12 kg masy
  • minimalna bezwładność
  • 100 kW mocy
  • 350 Nm momentu obrotowego


Komputer pokładowy – do poprawnego działania całego układu napędowego, potrzebny jest układ elektroniczny z najwyższej półki. My zastosowaliśmy komputer pokładowy MyRio firmy National Instruments, wcześniej nie spotykany w tym sporcie. Dzięki czemu nasz układ działa z ultrakrótkimi czasami reakcji co pozwala na jazdę w warunkach wyczynowych.


Laminaty z włókna węglowego – Przy projektowaniu samochodów zwraca się szczególną uwagę na masę pojazdu. Do „odchudzenia” ZEC’a stosujemy najnowocześniejsze technologie wykonywania elementów kompozytowych. Poszycie naszego samochodu będzie wykonane w 80% z laminatów z włókna węglowego (potocznie carbonu). Ten czasochłonny proces pozwoli nam na ogromny spadek masy całego pojazdu, co znacząco wpłynie na jego osiągi.


Lekkie, modułowe pakiety baterii - zaprojektowaliśmy modułowe pakiety baterii, które będą mogły być wymieniane pomiędzy przejazdami w trakcie zawodów, co bardzo zredukuje ich masę i pozwoli na częste doładowywanie pakietów nie znajdujących się wówczas w użyciu.

Akcelerometryczny pomiar driftu - mamy zamiar wdrożyć jako pierwsi w tej dyscyplinie sportu, systemu pomiaru driftu opartego na akcelerometrach i żyroskopach. Co pozwoli na ocenę swojego przejazdu i poprawianie swoich umiejętności w trakcie jazdy, a sędziom zawodów na sprawiedliwą ocenę przejazdu.

thumb___Bez%20nazwy-1_resize_600_600.jpg

Z miłości do elektryczności!


Wykonane i przyszłe prace:


Dużą część prac zdołaliśmy już wykonać przy wsparciu sponsorów, natomiast, niektóre z nich potrzebują wsparcia finansowego.

Faza projektowa:

  • pozyskanie samochodu BMW e36
  • dobór elementów napędu i sterowania
  • zakup silnika oraz falownika
  • pozyskanie wsparcia merytorycznego ekspertów
  • projektowanie elektroniki

Faza wykonawcza:

  • demontaż silnika spalinowego i wyposażenia wnętrza pojazdu
  • budowa stanowiska testowego silnika elektrycznego
  • montaż klatki bezpieczeństwa
  • prace blacharskie i lakiernicze
  • wykonanie poszycia z laminatów z włókna węglowego
  • wykonanie pakietów baterii
  • implementacja systemu akwizycji danych
  • montaż zmodyfikowanego napędu i zawieszenia
  • testy na torze

thumb__22_resize_600_600.png

Pozostało niewiele.


Na co zbieramy?


Próg I 

60 000 zł pozwoli nam na ukończenie projektu i pierwsze pokazy już w lipcu 2016 roku.
Pięniądze zostaną przeznaczone na zakup komponentów potrzebnych do wykonania zaprojektowanych modułowych pakietów baterii, wyposażenia samochodu sportowego, , hydraulicznego hamulca ręcznego i wiele wiele innych niezbędnych elementów samochodu do driftu.
Koszt poszczególnych elementów:

1. Pakiet akumulatorów litowo-jonowych (55 000zł)

2. Battery Management System + zabezpieczenia elektryczne (25 000zł)

3. Pedalbox, elementy hydrauliczne, pompy, regulatory (4 000zł)

4. Inne elementy niezbędne do jazdy w drifcie - kierownica, pasy bezpieczeństwa, zestaw sprzęgła, dyferencjał, hydrauliczny hamulec ręczny (6 000zł)

Suma kosztów przewyższa 60 000zł, natomiast współpracujemy z wieloma firmami i uzyskujemy rabaty na zakupowane elementy. Mimo promocyjnych cen, potrzebujemy pewnej kwoty pieniędzy. Dodatkowo pakiety baterii zaprojektowaliśmy, tak aby koszt ich wykonania był niski. 

Próg II

100 000 zł pozwoli nam na zakup dwóch silników o łącznej mocy 400 KM i momentem obrotowym ok. 1000 Nm i zbudujemy "elektrycznego potwora", który będzie prawdziwą konkurencję w tym sporcie.
Koszt poszczególnych elementów:

1. Silnik EMRAX 268 (2x ok. 20 000zł)

2. System sterujący silnikami + przekładnie (20 000zł)

Próg III

150 000 zł stworzy nam możliwość na międzynarodową promocję pojazdu, występy na torach takich jak Nurburgring...

Startując na najwyższym poziomie, elementy karoserii ulegają zniszczeniu co powoduje, że konieczne jest wykonywanie ich na nowo. Dodatkowo, potrzebne są fundusze na zrealizowanie startów w zawodach (wpisowe, wyjazdy itd.) Jednarazowy koszt wykonania poszycia z włókien węglowych jest bardzo wysoki. Materiał na elementy z włókien węglowych kosztuje ok. 30 000zł. Reszta pieniędzy pozwoli nam na realizowanie wyjazdów na zawody.


thumb__tyltyltyl_002%20as%20Smart%20Obje

Będą powstawały kolejne wersje pojazdu, nie mamy zamiaru poprzestać na prototypie!


Co już osiągneliśmy?


Koło Naukowe Pojazdów i Robotów mobilnych działające przy Politechnice Wrocławskiej ma za sobą wiele udanych projektów, które obiły się szerokim echem w mediach. Obecnie naszym flagowym projektem jest Zero Emission Car, ale również poprzednie lata obfitowały w projekty zakończone sukcesem.



thumb_samoch%C3%B3d_duze_resize_600_600.

Jurek – Pierwszy Polski Pojazd Autonomiczny


thumb_lem_nowy1_resize_600_600.jpg

LEM – Lekki Elektryczny Motocykl



thumb_66e629784b7c211c0978863fcd8dfdf3,6

LEM Napoli – LEM zaprojektowany na potrzeby dostawców pizzy


Zespół


thumb_IMG_853222_resize_600_600.JPG

Zespół działający przy projekcie Zero Emission Car liczy kilkanaście osób, natomiast ich działaniami dowodzą liderzy:

thumb_44_resize_600_600.jpg
Zbigniew Żelazny – Prezes Koła Naukowego Pojazdów i Robotów mobilnych, doktorant Politechniki Wrocławskiej

thumb_3333_resize_600_600.png

Patrick Rutkowski – Lider projektu Zero Emission Car, student Politechniki Wrocławskiej

thumb_11_resize_600_600.jpg

Wojciech Głuszek – Wicelider projektu Zero Emission Car, inżynier Politechniki Wrocławskiej

thumb_333_resize_600_600.png

Kacper Bacik – Lider zespołu elektroników, student Politechniki Wrocławskiej

Challange accepted!


Wizualizacje nagród:

Brelok (gumowy brelok 3D)

thumb___brelok_resize_600_600.png
Kubki
thumb_kubek2_resize_600_600.png

Koszulki

thumb__4_resize_600_600.png
thumb___22_resize_600_600.png
thumb__1_resize_600_600.png

Media o naszych projektach:


thumb_rekl_resize_600_600.png

Śledź nasze poczynania na facebook'u!

KLIKNIJ TUTAJ!



Regulamin komentowania

Wybierz nagrodę