Organizacje pozarządowe cierpią na tzw. grantoze, czyli ciągłe poleganie na grantach publicznych, które uzależniają je od siebie. Takie organizacje nie mają zdywersyfikowanych źródeł swoich przychodów, co jest często przyczyną fatalnej sytuacji finansowej. Ta książka ma pomóc NGO uwolnić się od braków w swoim budżecie. Dzięki tej pozycji zrobimy kolejny duży krok w kierunku przybliżenia w Polsce idei przedwojennej filantropii. Nie ma obecnie polskich książek na ten temat, a amerykańskie są nieadekwatne do tutejszych realiów. Gołym okiem widać, że jest ogromna potrzeba takiej wiedzy nad Wisłą.
W Polsce słowo “fundraising” nic nie znaczy dla wielu osób. Nie ma ono polskiego odpowiednika, zaś bezpośrednie tłumaczenie z angielskiego jako zlepki słów “fund” (fundusze) oraz “raising” (ustanawianie, wznoszenie) również nie pomoże. Fundraising to profesjonalne i etyczne zdobywanie kapitału przez organizacje pozarządowe, których celem jest stworzenie trwałych relacji z Darczyńcami oraz skuteczniejsze wypełnianie misji. Jest on odpowiednikiem PR-u i marketingu na gruncie inicjatyw społecznych. Podstawą fundraisingu jest misja organizacji oraz etyka zawarta w Międzynarodowej Deklaracji Etycznej Fundraisingu. Przedmiotem są Darowizny i umowy sponsorskie. Efektem jest dobrobyt organizacji mogącej realizować swój cel społeczny.
Nie trzeba przypominać, że działania obecnie uznawane za fundraisingowe były praktykowane przez ludzkość na wiele wieków nim termin “fundraising” w ogóle powstał. Fundraiserami byli chociażby bracia zakonni zbierający Darowizny na rzecz potrzebujących już w średniowieczu. Fundraising powstał w zasadzie wtedy gdy tylko pojawiła się wrażliwość społeczna skutkująca chęcią działania. Nie jest on przypisany żadnej konkretnej religii, choć wszystkie największe wyznania na świecie poprzez pochwałę filantropii sprzyjają fundraisingowi. Nie jest on również częścią żadnej doktryny politycznej, gdyż może wspierać każde obywatelskie działania. Fundraising może przyczyniać się do finansowania celów dobroczynnych, edukacyjnych, naukowych, społecznych, kulturalnych lub politycznych.
Maciej Gnyszka - z wykształcenia socjolog i architekt. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej i Kolegium MISH Uniwersytetu Warszawskiego. Laureat wielu olimpiad przedmiotowych i stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci oraz Batuz Foundation. Właściciel pierwszej agencji fundraisingowej w Polsce – Gnyszka Fundraising Advisors, współtwórca Pracowni Synergii i założyciel Towarzystw Biznesowych – drugiej polskiej sieci klubów networkingowych oraz portalu Dobroczynnosc.com. Zaplanował i przeprowadził wiele strategii marketingowych. Dla organizacji pozarządowych zebrał już prawie 5.000.000 zł. Jest zapalonym miłośnikiem networkingu, fundraisingu i nałogowym poszukiwaczem synergii. Szczęśliwy mąż Oleńki i ojciec dwóch szkrabów – Maksika i Antosia.
Autor chce pokazać wszystkim Czytelnikom, że szewc nie chodzi bez butów. Chce pokazać na własnym przykładzie, że dzięki darowiznom od indywidualnych i instytucjonalnych Darczyńców można tworzyć ciekawe projekty i pomysły. Jednym z nich jest właśnie ta książka, która zostanie sfinansowana drogą, która opisana jest na stronach tego podręcznika.
Środki potrzebne są na cały proces wydawniczy, a więc:
To będzie swoista rewolucja w polskim III sektorze. Po raz pierwszy polskie NGOsy uzyskają unikalną wiedzę, która zbierana była latami. Na dodatek okraszona jest prostymi przykładami z życia, które dodają smaczek całemu podręcznikowi. Praktyczna wiedza z tej dziedziny jeszcze nigdy nie była tak dostępna. Książka ma ochronić organizacje pozarządowe przed upadkiem, przed najczęstszymi problemami jakimi są finanse.