Checklista

Start

Gratulujemy! Jesteś blisko rozpoczęcia własnej kampanii finansowania społecznościowego na portalu OdpalProjekt.pl. Tym samym dołączysz do społeczności kreatywnych twórców, którzy stosując ten nowoczesny model, dążą do realizacji własnych pomysłów!

W niniejszym dokumencie opisujemy listę działań, które należy wykonać przed rozpoczęciem projektu, a także sugerujemy szereg czynności, które warto zaplanować i zrealizować!

Pamiętaj, że do wyboru masz różne warianty kampanii i powinieneś wybrać ten najbardziej odpowiedni. Dobre przygotowanie projektu i sprytny plan jego promocji z pewnością przybliżą cię do odniesienia sukcesu.

Typy projektu do wyboru

Na odpalprojekt.pl możesz wybrać jeden z dwóch typów projektów:

Bierzesz ile zbierzesz – projekt zakończy się sukcesem, niezależnie od tego, czy uda Ci się osiągnąć ustaloną kwotę. Pamiętaj jednak, że nadal jesteś zobowiązany do dostarczenia użytkownikom wybranych przez nich nagród.

Wszystko albo nic – projekt zakończy się sukcesem, jeżeli w okresie prezentacji osiągniesz cel finansowy, możesz go przekroczyć o dowolną wartość.

 

 

Określanie parametrów projektu

Parametry projektu warto określić przed rozpoczęciem zbiórki. Decyzje ich dotyczące są ważne, więc zastanów się dobrze i postaraj się wyobrazić sobie przebieg całej zbiórki.

Okres prezentacji

Okres prezentacji to termin, w którym Twój projekt będzie dostępny na OdpalProjekt.pl. W zależności od wysokości celu finansowego i planu promocji powinien mieć odpowiednią długość, ale pamiętaj – im krótszy okres tym lepiej. Wspierający nie lubią długo czekać na zakończenie projektu. Sugerowany termin to pomiędzy 4, a 8 tygodni.

 

Cel finansowy

Cel finansowy to kwota jaką zakładasz, że chcesz osiągnąć. W przypadku modelu „Wszystko albo nic” musisz osiągnąć wynik równy zakładanej kwocie lub wyższy. Z kolei w modelu „Bierzesz ile zbierzesz” możesz zebrać mniej niż ustalony cel. W budżecie projektu musisz uwzględnić koszt niezbędne do jego realizacji, przygotowania nagród i ich dystrybucji. Musisz pamiętać też o kosztach operatora płatności i prowizji OdpalProjekt.pl

Nie powinieneś jednak bez potrzeby zwiększać budżetu, gdyż to obniża prawdopodobieństwo zebrania wymaganej kwoty! Dodatkowo przedstawiony budżet uwiarygodni Twój projekt.

Nagrody

Dobrze zaplanowane i atrakcyjne nagrody są kluczem do pozyskania wsparcia finansowego. W ich cenie warto uwzględnić pewną nadwyżkę na pokrycie kosztów stałych projektu, ponad samo ich przygotowanie. Kubek nie powinien kosztować 100zł, bo stworzy to negatywną wizję „drożyzny” i wykorzystywania wspierających.

Dobrym pomysłem jest jednak opracowanie nagród, które stanowią wartość dla potencjalnych wspierających, a koszt ich przygotowania jest relatywnie niski. Przykładowo może to być wstęp na plan zdjęciowy, możliwość napisania rozdziału książki, spotkanie z twórcami projektu

Planując nagrody warto pomyśleć o tym, żeby do wyboru były opcje dla różnych typów wspierających:

  • 5-15zł – nagroda dla osób, które po prostu chcą wyrazić wsparcie dla projektu. Mogą to być drobne rzeczy, jak np.:
    • Podziękowania na stronie/facebooku
    • Naklejki
    • Smycze
    • Dyplom
    • Pocztówka
    • Wirtualny uśmiech ;)
  • 15-50zł – nagroda niosąca konkretną wartość dla wspierających, o ile to możliwe ściśle związaną z projektem. Doświadczenie pokazuje, że nagrody w tym przedziale są najczęściej wybierane. Mogą to być przedmioty, takie jak:
    • Koszulka
    • Kubek
    • Bilet
    • Książka
    • Płyta dvd/cd
    • Album
  • 50-200zł – różne pakiety nagród. Powinny to już być rzeczy, które przedstawiają konkretną wartość, jak np.:
    • Zaproszenie na premierę
    • Pakiet książek z autografem
    • Spersonalizowany gadżet
  • 200-1000zł – pakiet łączony i nagrody spersonalizowane. Nagrody możesz łączyć tak by tworzyć bardziej wartościowe pakiety. Możesz też zaoferować wspierającym osobisty udział w projekcie.
    • Zestaw 4 biletów + koszulka
    • Książki dla całej rodziny
    • Udział w filmie
  • 1000+ - pakiety sponsorskie. To forma nagrody, która jest przeznaczona dla osób i firm, które chciałyby zostać mecenasami Twojego projektu.
    • Tytuł oficjalnego mecenasa
    • Logo firmy na plakacie promującym czy na okładce książki/płyty
    • Reklama na premierze przedstawienia

Dla każdej nagrody możesz określić limit dostępności, który może sprawić, że część użytkowników wpłaci środki szybciej, żeby otrzymać nagrodę na korzystnych warunkach.

Nie traktuj powyższej listy bezkrytycznie i zaplanuj nagrody adekwatne do typu projektu i niezbędnego celu finansowego!

 

 

Lista TO-DO przed startem projektu

Zanim uruchomisz swój projekt, musisz przygotować materiały obowiązkowe do zamieszczenia w jego profilu na portalu OdpalProjekt.pl. Pamiętaj, że dobre przygotowanie projektu radykalnie zwiększa szansę osiągnięcia sukcesu!

Nie zapomnij też, że przyciągasz uwagę użytkowników tylko na krótki czas, wiec staraj się ich zachęcić do zapoznania się ze szczegółami projektu przygotowując ciekawe materiały multimedialne, takie jak film, prezentacja, zdjęcia, czy nagranie.

Miniatura Projektu

Miniatura to obrazek, który jest wyświetlany na stornie głównej OdpalProjekt przy krótkim opisie projektu. Powinna jak najlepiej odwzorowywać główny cel projektu i zachęcać do kliknięcia!

Film

W głównej ramce w profilu projektu, obok jego statystyk znajduje się miejsce na dodanie filmu lub zdjęcia. Jest to najważniejszy element w projektu, gdyż determinuje on to, czy użytkownik zapozna się z opisem. Stanie się to tylko gdy zainteresujesz go swoim pomysłem i wyjaśnisz cel prowadzenia zbiórki. Film możesz nakręcić dowolną metodą i musisz samodzielnie dodać go do youtube.com lub vimeo.com. Nie musi być to profesjonalny materiał, możesz nakręcić go nawet swoim telefonem. Pamiętaj, jak pokazują statystki, projekty promowane filmem zbieraj dwa razy więcej kapitału!

Opis Projektu

Kluczowy element, który w szczegółach powinien tłumaczyć jaki jest cel projektu, a także w jaki sposób planujesz go realizować. Opis powinien odpowiadać na następujące pytania:

  • Jaki jest cel projektu? Co powstanie, jeśli uda Ci się zebrać środki?
  • Dlaczego chcesz go zrealizować? Co jest Twoją motywacją?
  • Dlaczego warto Cię wesprzeć?
  • Kto realizuje projekt?
  • Dlaczego zdecydowałeś się na crowdfunding?

Użytkownicy wspierają projekty nie tylko dla fajnych nagród, ale przede wszystkim dla satysfakcji wsparcia czegoś ciekawego i wartościowego. Projekt musi zdobyć ich sympatie, ale także uwiarygodnić Ciebie jako projektodawcę. Im więcej powiesz o sobie i swoim pomyśle, tym większa szansa, że ludzie Ci zaufają.

Pamiętaj jednak, że zbyt długi opis nie będzie ciekawy dla wspierających, więc rozważ przygotowanie prezentacji lub dodanie dodatkowych materiałów w formie załączników dostępnych w opisie projektów!

Materiały promocyjne

Warto opracować materiały promocyjne, które Twoi znajomi i mocniej zaangażowani użytkownicy będą mogli udostępnić innym. Ciekawym pomysłem może być prezentacja jednego rozdziału książki, publikacja kilku zdjęć, a także specjalne materiały promocyjne – dodatkowe filmiki, zdjęcia z opisem projektu, pocztówki, czy gadżety.

Plan promocji

Projekty finansowania społecznościowego są chętnie obserwowane przez Internautów i łatwo nimi zainteresować media. Powinieneś jednak opracować konkretny plan działań promocyjnych jakie podejmiesz. Szansa powodzenia projektu wystąpi tylko, jeżeli dotrzesz różnymi kanałami do potencjalnych wspierających. Pamiętaj, że jeśli rozpoczniesz działania promocyjne już po uruchomieniu może zabraknąć Ci czasu, a projekt straci dynamikę i przestanie być atrakcyjny.

Zanim rozpoczniesz kampanię stwórz mapę społeczności, do której chcesz dotrzeć.

  • Zastanów się, gdzie gromadzą się ludzie, którzy potencjalnie mogą być zainteresowani Twoim projektem. Jeśli np. piszesz książkę fantasy, poszukaj for internetowych i klubów sympatyków takiej literatury.
  • Poszukaj ludzi, którzy są autorytetami w dziedzinie Twojego projektu, a następnie przekonaj ich, że warto poprzeć Twój projekt. Kręcisz film? Może jakiś znany aktor postanowi zachęcić swoich fanów do wpłacenia na Twoje dzieło. Tworzysz grę planszową? Na pewno blogerzy zajmujący się tą tematyką napiszą coś o Twoim pomyślę.
  • Zachęć wszystkich swoich znajomych, przyjaciół i rodzinę, żeby wsparli Twój projekt jak tylko wystartuje. To ważne, żeby osoby Ci najbliższe którym ufasz wsparły Twój projekt na samym początku. Dzięki temu zyska on na dynamice i będzie się wydawał bardziej atrakcyjny. Poproś ich też, żeby wykorzystali swoje kanały komunikacji do zachęcenia swoich znajomych.
  • Przygotuj kanały komunikacji. Może to być strona na facebooku, kanał twitterowy, albo strona internetowa. Im więcej zbierzesz obserwujących, tym większa szansa na liczeniejsze wpłaty.
  • Zbuduj bazę mailową. Najefektywniej możesz komunikować za pomocą wiadomości e-mail. Dlaczego warto?
    • docierasz do dowolnej dużej grupy osób
    • możesz przekazać więcej treści
    • twój komunikat jest spersonalizowany

Dla efektywnego zbierani adresów najlepiej utworzyć landing page, na którym zainteresowani będą mogli się zapisać na newsletter, który Ty wykorzystasz przy promocji akcji.

  • Zainteresuj media swoim projektem. Tworzysz album zdjęciowy o swojej okolicy? Na pewno lokalne media chętnie podchwycą temat. Pamiętaj, żeby w komunikacie prasowym znalazł się odnośnik do strony!

W trakcie trwania kampanii crowdfundingowej równie ważna jest komunikacyja ze społecznością. Powinieneś relacjonować na bieżąco jak przebiega tworzenie Twojego projektu, jakie robisz postępy, a także wymieniać się uwagami ze społecznością. Im bardziej ich zaangażujesz i zwiążesz emocjonalnie ze swoją akcją, tym większa szansa, że namówią oni swoich znajomych.

Pamiętaj jednak, że Internet to tylko narzędzie. Nic nie zastąpi rozmowy w cztery oczy. Spróbuj przekonać jak najwięcej osób bezpośrednio, dzięki temu zwiększysz swoje szanse na wzbudzenie ich sympatii. Zaproś swoich znajomych na kawę i wyjaśnij im jak bardzo ważne jest dla Ciebie ich wsparcie. Na pewno dorzucą parę złotych i zachęcą innych do wsparcia.

 

 

Formalności

Akceptacja Regulaminu przy tworzeniu projektu na portalu jest równoznaczna z zawarciem umowy pomiędzy autorem projektu, a BEESFUND S.A– właścicielem portalu OdpalProjekt.pl.  Na naszym portalu z uwagi na ochronę wspierających, profesjonalizm, bezpieczeństwo i przejrzystość całego procesu finansowania projektów  jeden z modeli oparty jest na przedsprzedaży – oznacza to, że od strony formalnej projekt musi prowadzić podmiot prowadzący działalność gospodarczą, tj. zdolny od przedsprzedaży oferowanych nagród. Może być to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka, większość stowarzyszeń i fundacji. Oczywiście możesz być twarzą i organizatorem całego przedsięwzięcia. Kolejny model opiera się na darowiźnie - oznacza to, że od strony formalnej projekt może prowadzić osoba fizyczna. W obu modelach niezbędne jest przesłanie danych o których mowa w Regulaminie.

W pełni przygotowany projekt gotowy do uruchomienia obejmuje akceptację Regulaminu, opis projektu wraz z grafikami, filmami, prezentacjami, który ma zostać zamieszczony na portalu oraz dodatkowe elementy wymienione w niniejszym pliku. W razie pytań, czy wątpliwości skontaktuj się z nami!

 

 

Checklista projektodawcy

  •         Zgłoszenie projektu na OdpalProjekt.pl
  •         Wybór modelu finansowania
  •         Określenie celu finansowego
  •         Określenie okresu prezentacji
  •         Zaplanowanie nagród
  •         Podpisanie umowy z Zespołem OdpalProjekt
  •         Miniatura projektu o wymiarach
  •         Film video lub grafika główna
  •         Obrazki dla nagród
  •         Materiały promocyjne
  •         Plan promocji

 

 

Jesteś gotowy!

Zaczynamy!

Zgłoś swój projekt już dziś – pozyskaj kapitał i zbuduj bazę wspierających, fanów, klientów!